mandag 25. mars 2013

Magnesium fire starter

Etter å ha sett på Dual Survival som jeg nevnte i forrige innlegg, så har jeg tenkt på å kjøpe meg en sånn magnesium fire starter og prøve det ut selv. Jeg gikk inn på amazon for å finne, og der var det veldig mange å velge mellom. For sikkerhets skyld sjekket jeg litt rundt, og kom over denne testen. Han fyren tester en US ARMY fire starter og en random kinesisk produsert fire starter. Som dere ser er det viktig å vite at man kjøper en som funker!



Her er linken til mitt søk på Amazon.com. Ting jeg har fått med meg er viktige i bruken av slike typer brannstartere (? har vi et norsk ord?):

  1. Man trenger noe for å skrape av metallfliser fra starteren, men ikke bruk eggen på en kniv, da blir den sløv eller ødelagt. I verste fall virker det som man kan bruke en stein.
  2. Man skal ikke slå på magnesiumstanga (den mørke stripa), men man skal skrape på den. Om man slår kan den bli ødelagt.
  3. Gnistene fyker som bare det!
Gerber har sin egen Bear Grylls serie med survival stæsj og gear, blant annet en annerledes firestarter enn Doan, se video her

Brukere på Amazon hevder at Gerbers Bear Grylls fire starter ikke er like bra sammenlignet med noe de kaller Ranger Steel, som det er lettere å få gnister fra og lettere å "dirigere" glørne. Ranger Steel fungerer selv om den er våt. Det er faktisk veldig mange som kritiserer Gerbers firestarter, som man ser på amazons reviews nederst på produktsiden.



Ingen kommentarer:

Kommenter artikkelen